המדריך לשתיית יין בחג פורים: כל מה שצריך לדעת כדי להשתכר בשמחה

מצוה להשתכר בפורים ואמרו חכמים שחייב אינש לבסומי (אדם להתבשם) עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי.

יש אומרים שדי לשתות כוס אחת וללכת לישון ובלאו הכי בשינה לא מבחין בין ברוך לארור.

אולם רובנו בדרך כלל שותים קצת יותר מהרגיל בפורים.

יש כאלה עד שיגיעו להיות מבושמים ויש כאלה שמהדרים במצוות השתייה יותר מבכל מצווה אחרת.

נשתדל לתת כאן כמה טיפים על מנת שנעבור את ימי הפורים האלה בשמחה ובששון ב"ה.

ראשית יש לדעת שלא מיד כשגומרים ללגום את הכוס הראשונה כבר מגיעים לברוך מרדכי…
לגוף האדם לוקח לפחות 20 דק' מרגע השתייה עד שמרגישים את האפקט
. כמובן שזה אישי ותלוי מאוד ברגישות מערכת העיכול ובמבנה הגוף.

אז אם לא מרגישים כלום אחרי חמש דקות, לא למהר ללגום עוד כוס! כדאי להמתין 20 דקות ורק אז נרגיש את הכוס הראשונה. אפשר כמובן ללגום כוס ועוד כוס, ועד שנרגיש את הרביעית נרגיש גם את הרצפה…

אבל העצה שלנו היא להתאזר בסבלנות ולהקשיב לגוף. הוא כבר יגיד לכם אם זה הזמן לעבור לכוס הבאה.

ביין מתוק השכרות בדרך כלל מגיעה יותר מהר. דווקא לא בגלל מה שחושבים, שיין מתוק משכר יותר, אלא מהסיבה שיין מתוק מכיל סוכר ענבים (ביינות אור הגנוז הסוכר הוא טבעי מהענב ללא תוספת סוכר).

הסוכר כידוע רץ מהר לדם וסוחב איתו את האלכוהול, כך שיין יבש עם 14% כהל ויין מתוק עם אחוז כהל זהה יביא לאותה רמת כהל בדם רק שבמתוק הכהל ישפיע מהר יותר.

מומלץ לשתות הרבה מים במהלך השתייה וחשוב גם לאכול – שתיה עם אוכל מונעת ספיגה מהירה של האלכוהול וזה בהחלט עוזר לגוף להישאר יציב לזמן ממושך יותר.

כלל נוסף שאמנם הוא ידוע אבל חשוב להזכיר – אין לערבב שום משקה אלכוהלי אחר עם היין!
אין בעיה לשתות יין יבש עם מתוק או לבן עם אדום, אבל בהחלט לא כדאי לערבב יין עם ויסקי וודקה בירה וכיו"ב…

איזה יין כדאי לשתות?
נכון שזה ענין אישי גם של טעם וגם של אופי, אולם בכל זאת ננסה לתת כיוון וכל אחד ישתה כרצונו.

נתחיל עם מי שלא רגיל לשתות או מגדיר את עצמו כ"לא חובב יין". לקבוצה זו בדרך כלל יותר קל לשתות יין מתוק, זה נבלע להם בגרון יחסית בקלות.

אמנם קשה לשתות רק יין מתוק במשך כמות שעות מכיון שבשלב מסוים המתיקות מעוררת תחושת בחילה קלה, מאחר והאלכוהול רווי בדם. זה כמו לאכול קילו וחצי גלידה משובחת.. גם אז תגיע בחילה. וביין מתוק רמות הסוכר מגיעות ל 120 גר' לליטר כך שיין מתוק אפילו מתוק יותר מגלידה.

לכן הצעתנו להתחיל את השתייה עם יין קינוח איכותי

מה הכוונה איכותי? שכל הסוכר שנמצא בו הינו סוכר טבעי של הענב.
זו הסיבה שכדאי להימנע מצריכה של "יין פטישים" זול, שמלבד הסוכר שנמצא בו, שהוא לא רק מהענג, גם מוסיפים ליין חומרים למניעת תסיסה חוזרת שגורמים לכאבי ראש ובחילות.

יינות הר סיני או הר מירון מסדרת יינות היקב מצוינים לצורך זה.

לאחר כוס או שתיים של יין קינוח כדאי לעבור ליין אדום חצי מתוק מסדרת עמוקה של יינות היקב שגם כן קל לשתייה למתחילים. אפשר גם לעשות מיקס של חצי מתוק וחצי יבש או כל יחס אחר לטעמכם.

לחובבי יין כדאי לשתות יינות יבשים כמובן.
מומלץ להתחיל עם ינות מתבגרים מתיישנים וכבדים יותר כגון יינות סדרת מרום של היקב כל אחד ע"פ טעמו האישי קברנה סוביניון, קברנה פרנק, מרלו, או בלנד מרום שיכול להיות מקסים

בשלב מתקדם יותר של משתה פורים מומלץ לעבור ליינות צעירים יותר כמו קב"ס , שיראז, מרלו מסידרת עמוקה של היקב, שנחשבים ליינות יותר קלים בעיקר בגלל שלא עברו יישון ממושך בחבית.

ישנם 2 סיבות למעבר מהמתיישנים לצעירים:

  1. לרוב, ביינות צעירים רמת ה PH גבוהה מיינות מתיישנים כלומר הם פחות חומציים ובדרך כלל בשלב הזה כבר אוכלים פחות כך שזה בהחלט יכול למנוע חוסר נוחות בקיבה.
  2. בסעודות פורים אנשים נוטים לכפות על עצמם לשתות מעבר ליכולת שלהם על מנת להגיע לדלא ידע מה שעלול לגרום לגוף לגלות התנגדות או דחיה ולכן גיוון הטעמים והמורכבות של היין יכול למתן את התופעה.

למי שאין עניין להשתכר ורוצה רק ליהנות מסעודת החג ואפילו ישמח להתבשם קלות מומלץ ללכת על סידרת יינות הפרימיום נמורה או פרנש בלד וכמובן שיינות מסדרת מרום יהיו מצויינים לשם כך, יינות אלו תוכלו לשתות בכיף וברוגע בתוך סעודה בשרית טובה, מובטחת הנאה מרובה.

הערה חשובה:
מי שרגיש לכאבי ראש וגם מי שחשוב לו להיות מרוכז וממוקד בבוקר שלמחרת, אנו ממליצים לשתות יין אילמה שהינו פיתוח יחודי בארץ של יקב אור הגנוז.
מדובר ביין ללא ביסולפיט. ביסופיט זה סוג של גפרית שמטרתה לשמור על טריות ורעננות היין לאורך תהליך הייצור והאכסון. ישנם לא מעט אנשים הרגישים לביסולפיט. תופעת לוואי: כאבי ראש וחוסר נוחות בקיבה לאחר שתיית יין. אם שתיית יין מרובה גורמת לכם לתופעות הללו, יין אילמה הוא המשקה עבורכם.

המלצה מפתיעה נוספת היא להתחיל את משתה הפורים בהמראה קלה ומשם לעבור לשיוט רך ונעים במסלול קצר או ארוך לבחירתך ולבסוף נחיתה רכה ונעימה. לשם כך נמליץ לשתות דווקא יינות לבנים כמו בלנד לבן של סוביניון שרדונה יבש או גוורצטרמינר יין חצי יבש מיינות היקב, שהם שניהם יינות רעננים ארומטיים כיפים וקלילים.

שלא כמו בפסח שיש עניין לשתות דווקא יין אדום לארבע כוסות, בפורים גם לבן טוב ואפילו נפלא ומי שבכל זאת "עצבני בדקדוק הלכות" יוכל לצבוע את היין הלבן עם מעט יין אדום או להתענג על היין רוזה יבש של היקב שהוא עשיר בארומות וטעמים של פירות טרופים.

כל מה שנכתב כאן הינו בגדר אפשרויות וכאמור כל אחד מכם בעל אופי שוני ומגיב אחרת והעיקר שיושפע עלינו שפע של שמחה וחיות מימי הפורים האלו לכל ימות השנה.

פורים שמח!

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *