המדריך לשתיית יין בחג הפורים – המלצת יינן

"חייב איניש לבסומי בפוריא עד דלא ידע בין ארור המן לברוך מרדכי"

איך נעשה את זה הכי טוב שיש (גם לנו וגם למי שמסביבנו)?

יש דעה שאומרת שמספיק שנשתה רבעית יין ונלך לישון ובזה יצאנו ידי חובה…

 ויש דעה שאומרת שצריך לשתות יותר מלימודו…

כאן נראה איך אפשר לשתות "יותר מלימודו" ובכל זאת עדין להישאר בשליטה.

דבר ראשון צריך לדעת שהיין  לא משפיע באופן מידי כמו זריקת הרדמה ולכן לא מיד אחרי ששותים כוס אחת כבר מקבלים "ראש" אלא  לוקח לגוף  בין 15- ל20 דקות עד שזה עולה לראש (תלוי אם אנחנו על בטן ריקה או לא)

ולכן מומלץ לאחר הכוס הראשונה להמתין 20 דקות ולראות איך הגוף מגיב לזה (או ליתר דיוק איך הראש מסתדר עם זה)ואז אפשר להתקדם לכוס השנייה

(כמובן שיש את הדרך ה"קצרה שהיא ארוכה" לגמור את כל הבקבוק והתוצאה הצפויה היא שלאחר 20 דק' ניגמר הפורים…)

העצה שלנו היא להתאזר בסבלנות ולהקשיב לגוף שלכם, הוא כבר יגיד לכם מתי אפשר לעבור לכוס הבאה

דבר נוסף וחשוב מאוד זה לאכול טוב… לפני ששותים חובה לאכול, כיוון שזה מונע ספיגה מהירה של האלכוהול בדם. אז אל תוותרו על איזה מנגל טוב או לחילופין בשרים מעושנים, או אם אתם אוהבים את תחום הדגים אז לכו על זה, העיקר שלא תהיו רעבים כשאתם שותים.

וכמובן מומלץ לשתות מים, ואפי' הרבה מים במהלך השתייה, מה שבהחלט יעזור לגוף להישאר יציב לאורך זמן ממושך יותר.

כלל נוסף ידוע אומנם אבל חשוב מאוד להזכיר אותו, אין לערבב יין עם שום משקה אלכוהולי אחר.

כלומר אין בעיה לעבור ליינות אחרים ממתוק ליבש או מאדום ללבן, אבל בהחלט לא לעבור לוויסקי, וודקה, בירה וכיו"ב

אז תכלס', איזה יין לשתות?

נכון שזה עניין אישי, וגם עניין של טעם, אבל בכל אופן ננסה לתת כיוון של איזה יין מומלץ לשתות בפורים:

נתחיל עם מי שלא מגדיר את עצמו כ"חובב יין", או מי שלא רגיל לשתות. לאנשים אלו קל יותר לשתות יין מתוק, הוא עובר להם בגרון יותר בקלות…

נכון שאי אפשר לשתות במשך יום שלם רק יין מתוק, מכיוון שבשלב מסוים המתיקות מעוררת תחושת בחילה קלה וזאת מכיוון שאלכוהול המכיל סוכר ברמה גבוהה נכנס מהר יותר לגוף. בדיוק כמו שיקרה לנו כאשר נאכל את הגלידה הכי איכותית שיש, בגביע הרביעי תבוא לנו כבר הבחילה… (אגב ביין מתוק רמת הסוכר מגיעה ל120 גר' לליטר כך שהוא אפילו יותר מתוק מגלידה…)

לכן הצעתנו היא להתחיל את השתייה עם יין קינוח איכותי.

מה הכוונה איכותי? שכל הסוכר שלו הינו סוכר טבעי של הענב.

זו הסיבה שכדאי להימנע משתית "יין פטישים" זול שמלבד הסוכר הלבן המוסף הגבוה שלו, מוסיפים לו עוד חומרים נוספים למניעת תסיסה חוזרת שגורמים לכאבי ראש ובחילות.

לכן יינות הר סיני והר מירון מסדרת היינות של היקב מצוינים לצורך זה, מכיוון שכל הסוכר הינו סוכר טבעי מהענב עצמו.

לאחר כוס או שנים של יין קינוח הגיע הזמן לעבור ליין אדום חצי מתוק מסדרת "עמוקה" (שאגב חזר למלאי לקראת החג) שגם הוא קל לשתייה ל"מתחילים". ולמתקדמים אפשר לעבור ליין חצי יבש כמו יין רוזה מסדרת "עמוקה" למשל.

לחובבי יין ששותים רק יינות יבשים 
מומלץ להתחיל עם יינות מתיישנים "ומלאים" יותר. כגון יינות מסדרת "מרום" של היקב כל אחד ע"פ טעמו האישי. קברנה סוביניון, קברנה פרנק, מרלו, או בלנד מרום שיכול להיות מקסים.

בשלב מתקדם יותר של משתה פורים מומלץ לעבור ליינות צעירים יותר כמו קב"ס , שיראז, מרלו.

מסדרת עמוקה של היקב, שנחשבים ליינות יותר קלים ופירותיים בעיקר בגלל שלא עברו יישון ממושך בחבית.

ישנם 2 סיבות למעבר מהמתיישנים לצעירים:

1.לרוב ביינות צעירים רמת ה PH גבוהה מיינות מתיישנים, כלומר הם פחות חומציים, ובדרך כלל בשלב זה כבר אוכלים פחות, כך שזה בהחלט יכול למנוע חוסר נוחות בקיבה.

2.בדרך כלל בפורים אנשים נוטים לכפות על עצמם לשתות מעבר ליכולת שלהם על מנת להגיע ל"עד דלא ידע" מה שעלול לגרום לגוף לגלות התנגדות או דחיה, ולכן גיוון הטעמים והמורכבות של היין יכול למתן את התופעה .

ולמי שרוצה להתפנק ואין לו עניין להשתכר אלא לשתות יין איכותי ולהרגיש שמחת פורים אמיתית, מומלץ על היינות מסדרת "אורות", כמו בלנד צרפתי" או "בלנד אספמיה" שהינם בלנדים ייחודיים או "קב"ס" (נמורה) שהינו יין זני מיוחד. בסדרה זו היינות התיישנו בחביות עץ אלון במשך 24 חודש, מה שנתן להם תיבוליות מיוחדת.

יינות אלו תוכלו לשתות בכיף וברוגע בתוך סעודה בשרית טובה, ומצד שני לא לוותר על אווירת הפורים.

הערה חשובה:

מי שרגיש לכאבי ראש וכן מי שחשוב לו ביום אחרי פורים לחזור ל"עסקים כרגיל" אנו ממליצים לו על יין "אילימה" שהינו פיתוח יחודי בארץ של יקב "אור הגנוז".

מדובר ביין ללא ביסולפיט. ביסולפיט זה סוג של גופרית שמטרתו לשמור על טריות ורעננות היין לאורך תהליך יצור ואחסון היין.

ישנם לא מעט אנשים שרגישים לביסולפיט , שתופעות הלוואי שלו הם כאבי ראש וכן חוסר נוחות בקיבה לאחר שתיית יין. אם שתיית יין מרובה גורמת לכם לתופעות כאלה, יין "אילימה" הינו היין המומלץ עבורם.

המלצה מפתיעה נוספת היא להתחיל את משתה הפורים בהמראה קלה ומשם לעבור לשיוט רך ונעים במסלול קצר או ארוך לבחירתכם, ולבסוף נחיתה רכה ונעימה. לשם כך נמליץ לשתות דווקא יינות לבנים כמו בלנד לבן של סוביניון שרדונה יבש או גוורצטרמינר יין חצי יבש מיינות היקב, שהם שניהם יינות רעננים ארומטיים כיפים וקלילים ולאלו שמגדירים את עצמם "מיטיבי לכת" מומלץ מאוד על יין "תלגא" שהינו יין לבן מסדרת "אורות", בלנד איכותי בין שלושה זני ענבים שרדונה, סוביניון בלאן, וסמיון, שמביא ליין מושלם לכל ארוחה, ובמיוחד לארוחת דגים טובה.

יינות אלו מומלץ להגיש בטמפרטורה של בין 7-14 מעלות שאז מתחזקים הטעמים הפירותיים שלהם ומצד שני מתמתנת במעט החמיצות.

שלא כמו בפסח שיש ענין לשתות דווקא יין אדום בפורים ניתן לשתות גם יין לבן,

ולמי שמפחד מ"הצבע השקוף"… יכול להתענג על יין רוזה יבש מסדרת עמוקה, שגם יש לו צבע וורדרד נעים לעין  אבל עדין יש לו את האפקט של היינות הלבנים, שהוא עשיר בארומות וטעמים של פירות טרופים.

ולסיום אל תשכחו אם אתם רוצים לכבד ולהוקיר במשלוחי מנות או לחילופין למי שרוצה לפאר את שולחן החג שלו שיש  לנו את "בקבוקי המגנום" שמכילים אחד וחצי ליטר, וכן "הדאבל מגנום" של השלוש ליטר, ואת "הר סיני פיסגה", שהתיישן במשך שלוש שנים בחביות עץ אלון משובחות, ולאחר מיכן הוסיף להתיישן בבקבוק, מה שהביא לתוצאה מושלמת של יין עם טעמים של פירות מיובשים וצימוקים.

כל מה שנכתב כאן הינו בגדר אפשר וכאמור כל אחד הינו בעל אופי שונה ומגיב אחרת. והעיקר שיושפע עלינו שפע של שמחה וחיות מימי הפורים האלו לכל ימות השנה.

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *